Periodisme Digital, un Taller de Llengua tunejat
Aquest curs s'han complit dos anys de la creació des del Departament de Valencià de l'assignatura optativa Taller de Llengua-Periodisme Digital. Aprofitem la plataforma del nostre Vaya Valle per a fer memòria del treball que hem dut a terme durant aquests dos anys.
Mentre planificàvem el curs 2010-2011 i, per suggeriment de Bernardo Benito, cap d'estudis del centre, ens vam plantejar la fusió dels continguts de premsa digital i de reforç de llengua per tal d'aconseguir un assignatura que es poguera mantenir en contínua adaptació al canvis que es produeixen en el món de la comunicació i que fomentara la millora de la competència en comunicació lingüística dels nostres alumnes.
La importància que la Internet ha adquirit durant els darrers anys amb la irrupció dels blogs primer i de les xarxes socials més tard ens va fer veure, doncs, la necessitat de fabricar un híbrid de dues assignatures optatives d'ESO, la desapareguda Disseny i Redacció de Premsa i Taller de Llengua.
Mentre Disseny i Redacció de Premsa era una iniciació al món de la premsa escrita tradicional, el Taller de Llengua es presenta com un reforç de llengua de dues hores setmanals.
Es tractava, per una banda, de crear a l'aula situacions d'ús oral i escrit de la llengua que facen augmentar les ocasions d'usar la llengua d'aprenentge, el valencià, en aquest cas. D'altra banda volíem preparar els nostres alumnes per a les noves situacions comunicatives que es produeixen en la societat digital en la qual viuen immersos.
Escoles en Xarxa
L'entorn de treball preferent ha estat el blog del nostre departament situat dins el gestor de multiblogs d'Escoles en Xarxa, un projecte de periodisme digital per a alumnes de primària i de secundària dels territoris en què s'ensenya valencià o català.
Escoles en Xarxa compta amb el suport d'Òmnium Cultural, el portal de notícies Vilaweb i el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
En algun cas també s'ha publicat alguna entrada aquí mateix, en Vaya Valle, com la que van dedicar als codis QR Sergio Royo i Érik Mínguez.
En el cas textos més llargs, s'ha optat en canvi per publicar-los en Scribid i enllaçar-los des del blog, com ha estat el cas de la paràfrasi de la novel·la Guideón y el camino a Camelot, escrita per Luis Estevan
Les entrades que s'han publicat durant aquest en curs en Escoles en Xarxa han estat les següents. (Us invitem a llegir-les i a deixar-hi algun comentari):
Rebeca Jiménez
- Haruki Murakami, un escriptor entre dos mons
- Les arts marcials, més que un esport
- Tim Burton, un artista total
- Espanya passa primera de grup amb Itàlia
- Pellegrino arriba al València
- El València contracta Pellegrino i despatxa Emery
- Camelot revisited
Paola Rico & Elena Ostolaza
Clara Ato & Rocío Ródenas
Emilio Maestre
José Navarro
Webs al Punt
L'edició web és un altre espai de l'assignatura. Enguany i, per segon curs consecutiu, un grup d'alumnes de Periodisme Digital ha participat en la segona edició del concurs de disseny web Webs al Punt, organitzat per la Fundació Punt CAT. Emilio Maestre i Juan López han dissenyat un web de continguts tecnològics: Break the Wall.
La participació en aquest concurs permet disposar d'un domini d'internet gratuït durant un any i d'accedir al panell de control del servidor; l'empresa que ens ha facilitat aquests mitjans ha estat Serveis Web.
Podcàsting
Una altra activitat que es va dur a terme el cus 2011-2012 va ser la gravació, edició i publicació d'entrevistes en format de podcast. L'espai de publicació de l'assignatura es troba en el servei de podcàsting Podomatic.
Reportatges
Finalment, el grup complet va col·laborar en la gravació d'un mini reportatge sobre l'arribada dels alumnes nous a principis de curs amb entrevistes a Bernardo Benito (cap d'estudis), Sebastián Muñoz i Dolors Limorti (tutors experts en primer d'ESO), i a diversos alumnes de primer d'ESO del centre.
Reptes de futur
A partir d'aquest curs queden en l'aire les xarxes socials, imprescindibles per a entendre el món contemporani i per a l'aprenentatge autònom al llarg de la vida. En aquest cas necessitaríem de la col·laboració de la Conselleria, ja que actualment, no és possible l'accés a través del seu servidor a les xarxes socials més populars, Tuenti, Facebook i Twitter. Considerem que no es pot ensenyar bons usos web si se'ns prohibeix l'accés a les xarxes des dels centres.
Finalment, l'extraordinària difusió dels telèfons intel·ligents es presenta com un nou repte educatiu: l'ús eficient d'aquest estris tecnològics hauria de constituir una nova prioritat educativa.
Paül Limorti, professor de Periodisme Digital (Departament de Valencià)
2 comentarios:
Magnífica memoria de todo el gran trabajo que tus alumnos y tú habéis hecho en esta asignatura. ¡Enhorabuena!
Gràcies, Adolfo.
Publicar un comentario
Reservado el derecho a eliminar los comentarios que consideremos que no cumplen con las normas de convivencia y respeto básicas.